METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Henry Jones Junior – učitel na půl úvazku, dobrodruh na celý. A mimochodem jedna z klíčových postav západní popkultury. 19 let si dával šlofíčka, stárl a hledal dobrodružství, se kterým by se vrátil na stříbrné plátno.Po nesčetných průtazích, spekulacích a přepsaných scénářích je konečně tu, aby on i jeho duchovní otcové ukázali, jak se dělá dobrodružný film. Což o to, hrdinům vrásky sluší... ale co duchovním otcům?
Elvis, Ike a pomáda
Čtvrtá Indyho výprava za archeologickým grálem se přesouvá do roku 1957 a už to naznačuje mnohé. Svět se změnil, z aut duní Elvis, po ulicích chodí mladí muži s pomádovou vlnou, na druhé straně oceánu bují kukuřice chruščovka a v kolébce demokracie zase paranoidní pěstitel bubáků McCarthy. Steven Spielberg reálie atomového věku využívá mistrně, výborné gagy s protikomunistickými transparenty, atomovou bombou i řevnivostí mezi rockery a studentíky hlavně na začátku filmu vytvářejí zcela novou atmosféru, do které Indy nepochybně skvěle zapadá (vždyť co je víc pop-kulturní než sterilita let padesátých). Logickým následkem časového posunu je i fakt, že se mění Říše zla. Zapomenuté kulty nacistů střídá tvrdá stalinská disciplína, ostře řezané ksichty Ivánků a tvrdá angličtina. Svoje zloduchy Indiana už tradičně potřebuje spíš jako dobré nahrávače a přistávací plochy pro nejrůznější eskapády a dá se říci, že v tomto ohledu Rus jako Němec... slouží, slouží. Léta padesátá ale výrazně ovlivnila i příběh. Byla-li léta předválečná ve znamení mystických artefaktů, o dvacet let později vládne Roswell, Oblast 51, E.T. a UFO. Ač může zápletka tak trochu vystřižená z knih Erika von Dänikena či nestora braku Arnošta Vašíčka působit za vlasy přitaženým dojmem, nezbývá než připustit, že Indy byl vždycky pokleslost sama a k pokleslosti létající talíře a mimozemské kořeny jihoamerických indiánů štymují bez větších problémů. Inu, v kulisách nový Indy rozhodně problém nemá...
Steven, George a sterilizované zelí
V čem ovšem už zřetelný problém má, je provedení. Začít můžeme například scénářem, který se logicky nijak nevymyká schématům dílů předchozích a nezbytně z nich těží. V epizodách a postavách poznáváme, ve kterém světě se pohybujeme, bohužel (nemohu si pomoct), místy je to až příliš šroubované a chtěné. Závěrečné promluvy o vesmíru nad vesmíry mají poněkud halucinogenní přídech a i způsob, jakým jsou vpašovány některé typické elementy do příběhu (zrádný kolega) už jaksi postrádá tu křepkost Indyho trilogie. Souvisejícím problémem jsou postavy. Což o to, Henry Jones je zaručenou kvalitou a Harrison Ford ani v důchodu neztrácí páru a charisma. Ale třeba hlavní záporačka... Cate Blanchett si vystřihla jakousi mladší variaci plukovnice Klebbové z „From Russia With Love“, ale ta její kožená disciplinovaná mrcha naprosto postrádá jakýkoli nádech výjimečnosti a mezi ní a Jonesem to nijak zvlášť nejiskří. Otcovskou postavu Seana Conneryho, který návrat do série odmítl, vystřídal povedený synáček-rebel Rafan Williams... a jeho protagonista Shia LeBoeuf navzdory hodně dobrým momentům v úvodu občas plní v příběhu roli Legolase. Zkrátka, vnáší do něj elementy, aby se i mladší a špektákly ztupělý divák náhodou tou páprdovskou jízdou nenudil...
Je zcela patrné, v jaké pasti se Spielberg a spol. ocitli. Indy, to jsou léta osmdesátá, konzervativní a z moderního pohledu možná až příliš usedlé dobrodrůžo. Aby v kinech obstál, museli ho tvůrci přizdobit notnou porcí megalomanství a, bohužel, i vizuálně zesterilnit. Nevím proč, ale po celou dobu jsem si nezvykl na kýčovitě syté barvy a určitý umělý nádech všeho kolem. Ani bombastické efekty v závěru mi nedokázaly vynahradit ten radostný pocit, který člověk prožíval v neskonale komornějších, ale živějších scénách původní trilogie. Usilovná touha zaujmout a získat diváka je patrná i z přeplněnosti příběhu fórky všeho druhu. Pro každého něco. Z některých scén snaha být duchaplný dýchá s až nepříjemnou úporností a nepřirozeností (skeč se sysly například připomene Lucasovu infantilní posedlost roztomilými tvorečky). Indyho pozlátko, ač technicky dokonalé a navrch vyblýskané skvělou Kaminského kamerou potáhlo starou dobrou kostru, díky níž mě film rozhodně nenudil. Ale moje oči občas bloudily po něčem, co připomínalo skvostný vesmír Indiana Jonese a přesto to tak úplně nebyl on. Místo zmrzliny jsem občas lízal umělou hmotu...
Záměrně jsem si v této recenzi všímal spíše negativních rysů Křišťálové lebky a možná tak vzbudil dojem, že to je film podprůměrný. Nikoli. Je to svěží a dynamická jízda, které Spielberg stále umí skvěle, aniž by se musel jakkoli zaprodat a popřít ten kus staromilce, který v něm dříme. V konkurenci proplešatělých amerických neumětelů, pro které je vrcholem mystiky stodolarovka, ba i mezi fešáckými egyptology si doktor Jones stále zjednává respekt prásknutím bičem snadno. Ale v souboji se svými o 20 a více let mladšími já prohrává. Proč? Trochu příliš z něj dýchá produkt a zakázka. Pokud si budu hrát na věštce, Krišťálová lebka se stane zcela oprávněně hitem... nikoli však kultem.
[Profil na ČSFD] [Profil na IMDb ] [US recenze]
Hit, ale ne kult. Čtvrtý Indiana Jones je jako na zakázku šitý oblek, padne dobře, ale svou formálnost neschová.
7 / 10
Vydáno: 2008
Vydavatel: Paramount Pictures
Stopáž: 124 min.
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
[USA 2008]
Režie: Steven Spielberg
Scénář: David Koepp
Hudba: John Williams
Kamera: Janusz Kaminski
Hrají: Harrison Ford, Karen Allen, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, John Hurt, Ray Winstone, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Alan Dale, Pavel Lychnikoff, Igor Jijikine, Neil Flynn a další.
Premiéra ČR / SR: 22. 5. 2008
na puvodni trilogii jsem vyrostl, ale tohle me dost zklamalo...dal bych z nostalgie sedmicku nebyt uplne ujetych a pro me trapnych scen jako jonesuv syn coby tarzan skakajici po lianach...nastesti nektere dalsi momenty jsou o neco vydarenejsi, ovsem uplny zaver to pro me definitivne pohrbil....celkove mi u tohoto filmu chybela jakasi nepopsatelna atmosfera tech starych dilu a proste jsem se u toho tak nebavil jako driv...takze zklamani
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.